LinkedIn-profiili kuntoon!

Feb 22, 2019

Onhan nämä 5 asiaa kunnossa LinkedIn-profiilissasi?

LinkedInin käytössä yksi tärkeimpiä asioita on ajaa ihmisiä sinun profiiliisi. Tätä varten profiilisi on oltava kunnossa.
Lähdetään liikenteeseen pohtimalla sinun omaa tilannetta ja miten haluat profiloitua LinkedInissä.

Kirjoita ylös vastaus seuraaviin kysymyksiin:
1) Mitä palvelua tarjoan?
2) Kenelle tarjoan kyseistä palvelua?
3) Mistä haluan, että ihmiset tuntevat minut?

Sinun tulee vastata kaikkiin kohtiin mahdollisimman yksinkertaisesti, että suuri yleisö ymmärtää vastauksesi näihin kysymyksiin. Kun lähdet rakentamaan LinkedIn-profiiliasi niin
näitä vastauksia käytetään sisällön pohjana.

Coverphoto

Tähän ihmisten katse osuu kun he tulevat profiiliisi. Todella suurella osalla tässä on kuvana LinkedInin automaattisesti asettama kuva. Haluat erottautua massasta heti kättelyssä. Ideoita mitä kansikuvaan voi tuoda:
1) Jotain henkilökohtaista sinusta
2) Yrityksesi tiedot
3) Kokemuksia asiakkailtasi
4) Tietoa jostain tuotteestasi|
5) Call-to-action esimerkiksi nettisivuillesi
6) Yhteystiedot

Vaihtoehtoja on siis paljon. Valitse omien tavoitteidesi puolesta mitä haluat tähän. Voit pyytää esimerkiksi graafikkoa tekemään itsellesi tämän, mutta jos haluat nopeasti päästä alkuun
suosittelen canva.com palvelua. Pääset suunnittelemaan oman kansikuvasi kätevästi hakemalla "LinkedIn Banner". Löydät monia valmiita pohjia ja suunnittelua on helppoa.

Profiilikuva

Profiilikuva on monilla LinkedIn käyttäjillä melko hyvä. Varmista kuitenkin tähän liittyen muutama asia:
1) Kuvasi on kasvokuva ja sinut tunnistaa tästä mahdollisimman hyvin
2) Tausta on suhteellisen neutraali
3) Kuvasi näkyy kaikille LinkedIn-käyttäjille. Pääset vaihtamaan tämän menemällä profiiliisi ja valitsemalla oikeasta ylälaidasta "edit public profile & URL"

Headline

Tässä osiossa pääset helposti tuomaan omaa osaamistasi esille. Monilla lukee tässä ainoastaan titteli ja työpaikka tai esimerkiksi Looking for new opportunities.
Tässä kannattaa pohtia erityisesti asiaa alussa tehdyn harjoituksen avulla. Eli mitä, kenelle ja mistä haluat, että sinut tunnetaan.
Muutamia esimerkkejä, joiden pohjalta voit miettiä omaa tekstiäsi:
1) Sales & LinkedIncoach at Trainers' House | Autan yrityksiä myymään enemmän
2) Sales professional looking for new opportunities in Helsinki area
3) Marketing wizard helping companies to get more traffic on their websites

Summary

Sitten on aika koukuttaa lukija. Tuo nopeasti ilmi lisäarvo missä voit auttaa, jotta lukija lukee koko yhteenvedon. Itse suosin seuraavia asioita tässä:
1) Ketä autan ja miten
2) Muutamia konkreettisia caseja miten olet auttanut
3) Luo jotain välitöntä lisäarvoa lukijoille
4) Call-to-action
5) Yhteystietosi

Recommendations

Suositukset ovat myynnissä erityisen vahvoja, joten huolehdi, että LinkedIn-profiilistasi löytyy myös näitä.
Näin saat suosituksia:
1) Suosittele muita --> Muut usein suosittelevat takaisin
2) Pyydä ihmisiltä suosituksia

Helppo tapa pyytää suosituksia on seuraava: Mene ihmisen profiiliin keneltä haluaisit saada suosituksen. Profiilista löydät napin more.... josta painamalla aukeaa kohta "request a recommendation" Tämän jälkeen LinkedIn kysyy suhteestasi kyseiseen henkilöön. Tämän jälkeen pääset kirjoittamaan kyseiselle henkilölle viestin, jossa voit kertoa että olet parantamassa LinkedIn-profiiliasi ja arvostaisit suuresti jos hän voisi kertoa muutaman sanan yhteistyöstänne.

Sitten ei muuta kuin korjaamaan nämä asiat omassa profiilissa ja jos et ole hetkeen postannut LinkedIniin niin laita ihmeessä tämä postaus jakoon painamalla "Jaa artikkeli" ja luo lisäarvoa omalle verkostollesi!