5 AM Club - Heräsin huhtikuun 2020 klo 5:00 joka aamu

May 03, 2020

5 AM Club

Kirjoitin vuonna 2017 paperille ylös tavoitteen. Jossakin kohtaa elämääni herään klo 5:00 joka aamu yhden kuukauden ajan. Huhtikuu 2020 oli se kuukausi. Tässä kirjoituksessa käyn lävitse tämän kokeilun hyviä ja huonoja puolia.

Mistä idea sai alkunsa?

Kuten kerroin niin kirjoitin tämän tavoitteen itselleni jo vuonna 2017 ja päätin nyt vihdoin toteuttaa tämän. Minkä takia ylipäätänsä kirjoitin tälläisen tavoitteen? Olen aina lukenut paljon ja seurannut minun silmissäni menestyneiden ihmisten elämää. Olen yrittänyt ymmärtää tekijöitä, jotka tekevät näistä ihmisistä menestyneitä ja mitkä asiat yhdistävät heitä. Näitä asioita on monia kuten mm. uuden opiskelu lukemalla, itsensä ympäröiminen menestyneillä ihmisillä ja yllättävän usealla aikainen herätys päivään. Esimerkiksi seuraavat henkilöt kertovat heräävänsä huomattavasti aiemmin kun useat ihmiset:

Jeff Bezos
Tim Cook

Ja älä ymmärrä väärin. Ihminen voi varmasti menestyä myös ilman aikaista heräämistä ja aikainen herätys ei varmasti toimi kaikille. 

Olenko aina ollut aamuvirkku?

En missään nimessä. Lapsena yhdistelmä aikaisesta herätyksestä ja jännityksestä sai minut oksentamaan. Aamulento Kanariansaarille oli aina varma merkki siitä, että minulle tulee huono olo. Iltalennoilla tätä ongelmaa ei ikinä ollut. Nuori Samuli rakasti valvoa. Nuoruudessa vietin illat kavereiden kanssa tai tietokoneilla ja tykkäsin valvoa usein 1-2 asti yöllä ja nukkua pitkään. Myöhemmin työskentelin yökerhoissa, jolloin menin säännöllisesti nukkumaan klo 5 ja 6 välillä aamulla ja nukuin reilusti yli puolenpäivän. 

Viimeisen 3 vuotta olen tykännyt aikaisista aamuista. Aina kun minun on pitänyt saada jotain tärkeää aikaiseksi niin olen laittanut kellon soimaan aikaisin ja alkanut hommiin. Esimerkiksi opinnäytetyöni sain aikoinaan tehtyä valmiiksi heräämällä aikaisin. Näin radikaalia ja jatkuvaa aamuherätystä en ole kuitenkaan ikinä kokeillut.

Säännöt haasteelle:

Määrittelin itselleni selkeät säännöt haastetta varten. Ensimmäinen sääntö oli herätä viimeistään klo 5:00 joka ikinen aamu yhtäkään poikkeusta lukuunottamatta ja tämä sisälsi luonnollisesti myös viikonloppujen herätykset. 

Uni on ollut itsellesi aina tärkeää, enkä suosittelisi tätä haastetta missään nimessä kenellekään jos herätyksestä huolimatta unta ei tulisi tarpeeksi. Myös tästä samasta syystä asetin itselleni haasteen, että olen sängyssä viimeistään klo 21:00 joka päivä. 

Noin 80% ajasta menin sänkyyn klo 19:30 - 20:30 välillä. Muutamia kertoja klo 20:30 - 21:00 välillä ja muutamia kertoja jo ennen klo 19:30. 

Rutiinit haasteen aikana:

Yksi tärkeitä asioita haasteessa oli luoda selkeät aamu- ja iltarutiinit. Loppujen lopuksi tästä tuli itseasiassa melko kokeileva ja kokeilin niin erilaisia kuin aamu- ja iltarutiineita, enkä varsinaisesti vakiinnuttanut täysin jotain tapoja. Erityisesti aamurutiineissa oli erityisen paljon muuttujia haasteen aikana.

lltarutiinit:

Iltarutiineissa oli paljon ns. perinteisiä iltarutiineita kuten iltapesut & iltapala, mutta muutamasta asiasta pidin kiinni lähes joka ilta ja huomasin, että näillä oli merkittävä vaikutus aamujen onnistumiseen. Näitä olivat:

Siivoaminen joka ilta, jonka seurauksena heräsin joka aamu siistiin kotiin, enkä joutunut käyttämään aamuisin energiaa siihen, että onpa nyt sotkuista tai tuokin pitäisi siivota. Käytännössä tämä tarkoitti siis kaikkien tavaroiden paikalleen laittoa ja esimerkiksi astianpesukoneen täyttöä. Ihan joka ilta en kuitenkaan imuroinut ja pyyhkinyt pölyjä!

To-Do-Listin tekeminen seuraavalle päivälle oli todella tärkeä osa iltarutiineita. Lisäksi vein To-Do-Listan aina kalenteriin asti eli aikataulutin seuraavan päivän ohjelman. Tämä sisälsi suuressa osassa työjuttuja, mutta sen lisäksi myös esimerkiksi urheilut, sekä muut päivälle sovitut tekemiset pieniäkin asioita myöten.

Aamun tavaroiden valmistelu oli erittäin kriittiinen tekijä aamujen onnistumisen kannalta. Jos olin päättänyt mennä aamulla lenkille niin laitoin lenkkikamat odottamaan olohuoneen lattialle. Jos olin päättänyt tehdä töitä varmistin, että työpöytä on kunnossa. Jos olin päättänyt tehdä aamujoogan niin varmistin, että joogamatto on olohuoneen lattialla odottamassa. Tällä toimintatavalla on todella suuri vaikutus ja suosittelen tätä ehdottomasti.

Elektroniikka pois tarpeeksi aikaisin ennen nukkumaanmenoa. Tämä tuntuu olevan itselle vaikein asia, mutta tässä kehityin erityisen paljon haasteen aikana. Liian usein tulee katsottua televisiota tai kännykkää juuri ennen nukkumaanmenoa ja tämä ei tee hyvää unelle. Pyrinkin siis laittamaan kaiken elektroniikan pois ennen nukkumaanmenoa ja esimerkiksi ulkoilemaan tai lukemaan ja tämän jälkeen en enää katso esimerkiksi kännykkää. Kännykälläni on myös kielto tulla makuuhuoneeseen niin ei tule kiusausta kurkkia kännykkää sängyssä.

Aamurutiinit:

Aamurutiineissa tapahtui huomattavasti enemmän muutoksia kuin iltarutiineissa ja kokeilin monia hyvin erilaisia aamurutiineita. Erityisen paljon muutoksia tapahtui kuitenkin aamujen rutiinien järjestyksessä.

Herätys tapahtui aina kotona ollessani klo 4:59 ja herätyksestä vastasi seuraavanlainen kombo: Kirkasvalo lamppu käynnistyy ja linnut alkavat laulamaan. Melko mukava tapa herätä. Klo 5:00 Amazon Alexan kautta asettamani automaatio käynnistää kaikki valot kodissani ja pistää stereoista soimaan Kanye Westin Good Morning biisin. Usein äänet ovat jääneet sen verran kovalle, että juoksen olohuoneeseen hiljentämään musiikkia ettei naapurit pahastu! Sitten avaan verhot, petaan sängyn ja pesen hampaat ja kasvot. Tässä vaiheessa klo on 5:05. Tähän asti kaikki tapahtui joka aamu aina samalla tavalla ja sen jälkeen alkoi tulla muutoksia. Näitä kaikkia kokeilin huhtikuun aikana:

Aamut alkoivat ilman kännykkää. Suurimman osan ajasta laitoin kännykän lentotilaan illalla ennen kuin menin nukkumaan ja otin kännykän takaisin käyttöön klo 8:00 eli vietin aamun 3 ensimmäistä tuntia kokonaan ilman kännykkää. Tekee muuten erittäin hyvää. Noin 70% aamuista olin ilman kännykkää ja 30% aamuista käytin sitä johonkin tarkoitukseen jo aiemmin.

Meditaatio on useiden menestyneiden ihmisten aamurutiinissa, joten pitihän sitäkin kokeilla. Olen meditoinut aikaisemmin, mutta en ikinä klo 5:05 aamulla heti herätyksen jälkeen. Tämä antoi kyllä erinomaisen startin päivään ja kirkasti omia ajatuksia. Meditaatioon löytyy useita hyviä appeja, mutta käytin itse tätä: https://www.youtube.com/watch?v=6p_yaNFSYao

Wim Hof hengitys on asia mistä olen kuullut ensimmäisen kerran vasta hetki sitten. Monet ovat kehuneet tätä tapaa hengittää ja parantaa omaa immuunisysteemiään. Olen tehnyt ohjatun 10 minuutin hengitysharjoituksen. Tämän otin käyttöön vasta haasteen viimeisinä päivinä, mutta suosittelen kokeilemaan ehdottomasti: https://www.youtube.com/watch?v=tybOi4hjZFQ

Joogasta tuli myös osa aamurutiineita jopa hieman vahingossa. Pohdin, että jonkinlainen venyttely tekisi hyvää aamuisin ja satuin löytämään joogamaton meidän toimistolta, joten ajattelin kokeilla. Jooga näytti helpommalta mitä se olikaan! Mutta kyllä tästä vielä mestariksi tullaan. Tällä videolla olen lähtenyt liikenteeseen: https://www.youtube.com/watch?v=4pKly2JojMw

Aamupalaksi nautin joka aamu herkullisen puuron, jonka seassa oli vadelmia, sekä vadelmakeittoa. Tästä tuli vakkari ja söin tämän joka päivä.

Aamulenkki + uinti on asia mistä innostuin paljon huhtikuun aikana ja kävinkin noin 20 päivänä uimassa meressä joko aamujen yhteydessä tai iltalenkillä. Jonkinlainen happihyppely aamuisin oli kuitenkin aina ohjelmassa.

Työt alkoivat usein aikaisin. Suurin vaihtelu oli se, että teinkö ensin kaikki aamurutiinit ja aloitin työt noin klo 6:30 - 7:00 vai teinkö kaikki aamurutiinit pois lukien aamulenkki ja aloitin työt klo 5:45. Loppua kohden aloin suosimaan töiden aloittamista klo 5:30 - 5:45. Tämän jälkeen tein töitä klo 7:00-7:15 asti jonka jälkeen pidin noin tunnin mittaisen lenkki / uintibreikin. 

Suurimmat haasteet huhtikuun aikana:

Huhtikuu 2020 oli rehellisesti melko helppo kuukausi tälle haasteelle koronan takia. Jos kyseessä olisi ollut täysin normaali kuukausi olisi tämä haaste ollut huomattavasti vaikeampi.

Nukkumaanmeno aikaisin vaati kovaa itsekuria erityisesti ensimmäisinä päivinä. Rehellisesti Netflix ja kännykkä olivat joskus melko kova haaste tätä vastaan, mutta muutaman päivän jälkeen tästä tuli huomattavasti helpompaa. Erilaisia juhlia tai illanistujaisia ei huhtikuussa ollut, joten tämä helpotti asiaa huomattavasti. 

Sosiaalinen elämä kärsi hieman kokeilun seurauksena. Useiten esimerkiksi kavereiden kanssa tulee juteltua iltaisin ja tämä jäi selkeästi vähemmälle tämän kuukauden aikana. Lisäksi ihmiset eivät vietä selvästikään Tinderissä aikaa klo 5:00 aamulla vaan klo 21:00 - 23:00 välillä.

Tein liikaa töitä huhtikuun aikana. En oppinut lopettamaan töitä aiemmin vaikka aloitin ne huomattavasti aikaisemmin.

Suurimmat hyödyt viideltä heräämisestä:

Oletukseni haasteeseen lähtiessäni oli, että saan paljon asioita aikaiseksi ja tämä toteutui erityisen hyvin. Suurin oivallus on mielestäni tässä on ajatus siitä, että mihin käytän aikani klo 5:00 - 8:00 aamulla vs mihin käytän aikani klo 21:00 - 00:00 illalla. Aamut käytän useiten itseni kehittämiseen, omaan hyvinvointiin ja vien itseäni kohti omia tavoitteitani. Illat vietän usein esimerkiksi Netflixin parissa syöden suklaata. Tämä on toki tarkoituksella voimakasta vastakkainasettelua, mutta tämä avaa hyvin tämän kokeilun hyödyt.

Jatkuuko klo 5:00 herääminen?

Klo 5:00 herääminen ei tule täysin jatkumaan sellaisenaan, mutta tulen tekemään tämän pohjalta paljonkin muutoksia omiin tapoihin tehdä asioita. Suurin syy 100% jatkamattomuudelle on sosiaalisen elämän kärsiminen. Sain omia tavoitteita ja töitä tehtyä täysin uudenlaisella tehokkuudella, mutta niitäkin tärkeämpiä asioita on ja en kokenut, että sain elämän tärkeimmille osa-alueille täyttymystä tämän haasteen aikana.

Aion kuitenkin viedä seuraavat opit käyttöön tämän pohjalta:

Jos minulla on jossakin kohtaa elämääni tarve saada jotain tavoitettani eteenpäin todella vauhdilla ja epäonnistuminen ei ole vaihtoehto otan klo 5:00 herätyksen käyttöön. Aamun tunnit ovat todella tehokkaita ja uskon, että tulen varmasti käyttämään vastaavaa vielä jossakin kohdassa elämääni.

Suurin oivallus tämän aikana oli oma hyvinvointi, kun rutiinit olivat hyvin samankaltaisia joka päivä. Tämä vapautti todella paljon energiaa muuhun tekemiseen, kun monia asioita pystyi tekemään rutiininomaisesti. Aion tämän vuoksi varmistaa rutiinien jatkamisen aamujen ja iltojen osalta.

Suurin ongelma ihmisillä ei ole, että ihmiset nukkuvat liian vähän vaan se, että unirytmi muuttuu liikaa arkena ja viikonloppuna. Arkena saatetaan esimerkiksi herätä klo 5:30 ja viikonloppuna klo 10:00. Olisi tärkeää pitää nämä mahdollisimman lähekkäin toisiaan. Kun kuukauden heräsi samaan aikaan joka päivä, huomasi unen laadussa merkittävän parannuksen. Pyrin jatkossakin löytämään siis mahdollisimman tasaisen unirytmin.

Oma rutiinini jatkossa
Tämän kokeilun pohjalta uskon, että saan parhaat tulokset seuraavalla kombolla:

Herätys klo 6:00
Aamurutiinit klo 6:00 - 6:30
Töitä klo 6:30 - 8:00
Aamulenkki klo 8:00 - 9:00
Töitä klo 9:00 - 16:00
Vapaata klo 16:00 - 21:30 
Nukkumaan klo 21:30

Pyrin pitämään melko vastaavan rytmin myös viikonloppuisin, mutta tulevaisuudessa sallin itselleni joustoa tästä aina tarpeen vaatiessa. Tarve ei tarkoita, että haluan katsoa Netflixiä pidempään tai haluan selailla somea kännykällä. Tarve tarkoittaa ihmisten kanssa olemista.

Haasteen aikana aloin arvostamaan entistä enemmän laadukasta unta ja päädyin tilaamaan uuden sängyn Tempurilta. Ehdotin heille itse kaupallista yhteistyötä aiheeseen ja he innostuivat tästä aiheesta! Tämä tapahtui vasta tämän kirjoituksen kirjoittamisen jälkeen ja tämä kohta on päivitetty myöhemmin yhteistyön myötä. Jos kaipaat siis laadukasta sänkyä niin suosittelen mielelläni heitä. Minua heillä palveli Georgios.

Yhteistyöstä huolimatta sijoitin omaan sänkyyni yli 5000 €.  Onko se kannattava sijoitus? Se jää nähtäväksi.

Paras moka haasteen aikana:


Kuten kerroin, niin aamut ovat usein tehokkaita, mutta pääsiäisenä kävi pieni moka. Heräsin klo 5:00 ja olin niin koukuttunut Sex Education sarjaan Netflixissä, että katsoin sarjaa koko aamun. Täytyy sanoa, että tuli jotenkin outo tunne herätä klo 5:00 vklp aamuna, jotta voi katsoa Netflixiä. 

Toivottavasti tämä kirjoitus motivoi sinua kokeilemaan uusia rutiineita. Koitin parhaani mukaan kertoa rehellisesti niin hyvät kuin huonot puolet haasteesta. Suosittelen sinua kokeilemaan tätä. Kokemuksena tämä on varmasti silmiä avaava.